www.rektor.nu

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
www.rektor.nu

Skolresultat, tandhälsa och förortsrevolt!

Skicka sidan Skriv ut PDF

Skolresultat, tandhälsa och förortsrevolt!

Media fylls av tolkningar om oron i Stockholms förorter. Åsikterna är många och oförenliga. Hanne Kjöller skriver insiktsfullt i DN (http://www.dn.se/ledare/signerat/upplopp-husby-som-ett-rorschachtest) om att det blir ett slags bläckplumpstest där alla talar för sitt eget perspektiv. Fenomenet är det typiska för politikens väsen. Politik är en lösning som söker ett problem. Forskning tvärtom, ett problem som söker en lösning.

Läs mer...
 

Skolan "På spåret" - vart är vi på väg?

Skicka sidan Skriv ut PDF

Idag blir det plötsligt möjligt att fortsätta undervisa. Igår var det inte så. Men vad händer imorgon? Det är inte enkelt att vara lärare och karriärplanera. Inte heller att vara rektor och rekrytera för en oviss framtid.

Det är ganska många som känt sig nedtryckta i skorna av behörighetsreglerna 2011. Det man gjort och utvecklat över längre tid rycktes plötsligt bort. De kom sent under våren i förordningen alla gick och väntade på. Gång på gång ringde jag både till departement och verk; "Den kommer senast när skollagen träder i kraft". Det var många andra saker man väntade på, och alla kom de droppande, en efter en.

Läs mer...
 

Skolan, pengarna och rektorn

Skicka sidan Skriv ut PDF

Det råder en hel del dimma när det gäller samband mellan pengar och skolresultat. Skolan skulle kunna vinna på att granskas i ett ekonomiskt perspektiv i högre grad om vart pengar tar vägen. Det är som alltid bättre att tänka än att inte tänka alls.

Skolministern uttalar sig i DN 20130412 att det inte är pengarna som är problemet, på frågan om varför skolans resultat inte förbättrats trots mer resurser. Å andra sidan vill han ge mer pengar till vissa skolor genom social viktning till grund för fördelning, vilket borde innebära att pengarna ändå är ett problem. Hur har vi det med pengarna?

Senast uppdaterad ( Lördag, 13 April 2013 16:19 ) Läs mer...
 

Fritt skolval under varje vår och år, men kan en elev ha flera skolor samtidigt, och vem betalar platserna

Skicka sidan Skriv ut PDF

Under våren väljer ett större antal elever skola. Många av dem väljer inte bara en skola, utan flera, tackar även ja till flera, och uppehåller fram till skolstarten flera platser som alla kostar en "skolpeng". En elev som representerar en skolpeng, har plötsligt tillgång till hur många "pengar" som helst. Vem är det som betalar?

Läs mer...
 

Skall lärare på ”dåliga skolor” få lägre lön?

Skicka sidan Skriv ut PDF

Det pågår en debatt i Stockholm där lärarna i ett mindre antal utvalda skolor kommer att få lägre lönepåslag. Omvänt finns också några skolor som får en större pott att fördela. Förevändningen för detta att man anser att det arbete som gjorts på några skolor är bättre respektive sämre, och att det då skall avspeglas i löneöversynen.

Det verkar av reaktionerna inte helt oproblematiskt, även om logiken talar för att den differentiering som sker är i enlighet med principerna för lönesättning. Högre avlönade lärare får arbeta in lönen genom effektiviseringar med hjälp av sin högre kompetens, eftersom budgetvillkorten antas vara lika. Ju högre lön, desto större bör också resultatförväntningarna vara förutsatt att lön avspeglar kompetens. Men här handlar det också om att koncernledningen på grundval av valda kvalitetsmått, offentligt pekar ut enskilda skolor inom sin egen koncern, som inte presterar i nivå med lön, och därmed förväntas sänkas i relation till andra. Detta sker inte utan reaktioner, som i sig kan påverka skolorna negativt, även om avsikten är förbättring/utveckling, hur det nu går att få ihop.

Senast uppdaterad ( Lördag, 20 April 2013 10:03 ) Läs mer...
 
  • «
  •  Start 
  •  Föregående 
  •  1 
  •  2 
  •  3 
  •  Nästa 
  •  Slut 
  • »


Sida 1 av 3

Uppkopplade

Vi har 1 besökare online

Login Form